Cases en projecten / 01 februari 2022 BMD Advies als kennispartner: 5x helpdesk ervaringen Ruim 2000 organisaties maken deel uit van ons BMD Netwerk waar QHSE’ers en ondernemers inspiratie, kennis en samenwerking uit halen. Het BMD Netwerk brengt veel voordelen met zich mee. Een van de voordelen is de onbeperkte en kosteloze toegang tot onze QHSE helpdesk. Benieuwd wat helpdeskgebruikers van onze helpdesk vinden? Wij zijn in gesprek gegaan met deelnemers. "BMD Advies als kennisbank" PostNL maakt sinds 2011 deel uit van ons BMD Netwerk. PostNL bezorgt in de Benelux dagelijks pakketten en post. Wij spraken Robert van Zijp, Senior adviseur veiligheid bij PostNL. “De contacten met BMD Advies zijn in het verleden gelegd door mijn collega’s binnen PostNL, de adviseurs milieu. Deze collega’s werken vanwege reorganisaties niet meer bij PostNL. Ze maakten altijd gebruik van de kennisbank van BMD Advies en hadden hiervoor een abonnement afgesloten. Dit abonnement is door PostNL altijd gehandhaafd. Af en toe maakte ik als adviseur veiligheid ook gebruik van dit abonnement. De huidige Programmamanager Duurzaamheid heeft sinds vorig jaar BMD ingehuurd om 60 locaties van de diverse bedrijfsonderdelen binnen PostNL jaarlijks te laten auditten op de milieu aspecten. De geconstateerde tekortkomingen worden in een systeem gezet (AMS) waarna actiehouders worden toegewezen. Ik ben zelf adviseur veiligheid en heb altijd zijdelings met de milieu-aspecten te maken gehad. Doordat mijn beide milieucollega’s niet meer werkzaam zijn binnen PostNL krijg ik steeds meer vragen en acties vanuit de organisatie op mijn bureau. Ik gebruik daarom BMD als kennisbank, waar ik met de verschillende milieuvragen terecht kan. Ondanks dat ik (nog) geen milieuspecialist ben kan ik vragen vanuit de PostNL organisatie goed onderbouwd beantwoorden. Met de hulp van de kennis binnen BMD werk ik ook de tekortkomingen weg die tijdens de audits geconstateerd zijn. Door deze samenwerking krijg ik steeds meer kennis van de milieuaspecten en verbeter het beleid binnen PostNL. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met BMD. De gestelde vragen worden altijd zeer snel en adequaat beantwoord.” "De helpende hand" Royal SMIT Transformers neemt sinds 1991 deel aan ons BMD Netwerk. Royal SMIT Transformers maakt enorme transformatoren. Deze transformatoren worden in 134 landen ingezet voor de opwekking, distributie van energie en instandhouding van energienetwerken. Wij spraken met Paul Verhoeven, HSE Officer van Royal SMIT Transformers. “Zeker nu is de Helpdesk ideaal voor vraagstukken in het verlof van mijn collega HSE-officer. Waar ik niet de tijd heb om het een en ander uit te zoeken. Ook specifieke vragen waar ik minder kennis van heb is de helpdesk ideaal. Zeker als beginnend HSE-officer. Ze reageren over het algemeen snel en bellen er achteraan als de vraag niet helder is.” "Op kort termijn antwoord voor veiligheidsissues" Sulzer Turbo Services Venlo BV neemt sinds 2008 deel aan ons BMD Netwerk. Sulzer Turbo Services Venlo B.V. is gespecialiseerd in onderhoud, reparaties en fabricage van nieuwe onderdelen van gasturbines. Wij spraken Rob Geevers, ESH Manager van Sulzer Turbo Services. “Wij, Sulzer Turbo Services Venlo BV zijn al jaren aangesloten bij BMD en ook aangesloten op de BMD helpdesk. Wij maken gebruik van deze expertise omdat Arbo & Milieu erg breed is en omdat BMD een verscheidenheid aan Arbo & Milieu adviseurs inzet met ieder hun eigen expertise. De voordelen die wij hiervan zien zijn dat men ons op korte termijn voorziet in informatie over adhoc veiligheidsissues en welke toe te passen wet & regelgeving hierbij aansluit.” Ben jij al deelnemer van het BMD Netwerk? Stel jouw vragen dan via onze QHSE helpdesk. "Op dezelfde dag antwoord waarmee ik aan de slag kan" Wellman Recycling neemt sinds 2006 deel aan ons BMD Netwerk. Wellman Recycling recyclet PET-flessen tot rPET-vlokken voor hoogwaardige producten. Wij spraken Ronnie Ligtenbarg, QHSE manager bij Wellman Recycling. “Al jaren werk ik nauw samen met adviseurs van BMD Advies op het gebied van Arbo en milieu. De lijntjes zijn kort en de samenwerking vind ik prettig. Soms dient zich een onderwerp aan waarbij ik met de handen in mijn haar zit en niet weet bij welke adviseur ik het beste kan aankloppen. In dat geval schakel ik de helpdesk in. Onlangs heb ik dat gedaan voor een ingewikkelde vraag over een gasleiding. Nog dezelfde dag werd contact met me opgenomen en kreeg ik de juiste informatie waarmee ik verder kon.” "Bij elke vraag de juiste deskundige" Recticel neemt sinds 2019 deel aan ons BMD Netwerk. Recticel draagt bij tot het dagelijks comfort met een uitgebreid gamma polyurethaanschuimproducten voor industriële en huishoudelijke toepassingen, met hoogwaardige thermische isolatieoplossingen voor de bouwsector en met matrassen en lattenbodems voor topmerken. Wij spraken Thom de Rouw, HSE Specialist bij Recticel. “De helpdesk helpt ons enorm. In onze organisatie waar vaak 100 dingen tegelijk spelen is het soms moeilijk om de tijd te vinden om complexere zaken goed uit te werken. Veelal spelen er HSE vraagstukken die men zelf wel weet of kan uitzoeken, maar waarvoor men niet de tijd heeft om er dieper op in te gaan. De helpdesk biedt daarbij ook de kans voor een second opinion of om zaken te spiegelen, zo gebruik ik zelf soms de helpdesk om dingen te bevestigen. Het HSE veld is breed en men heeft niet altijd evenveel kennis in elk gebied. De helpdesk is hierbij ideaal door bij elke vraag de juiste deskundige te zoeken. Op een rijtje, de voordelen: Efficiënt: tijdsbesparing door een vraag weg te leggen bij de helpdesk kan men vervolgens zelf verder gaan met lopende zaken. Spiegelen/second opinion, aannames bevestigen of ontkrachten. Soms zijn er zaken die erg vatbaar zijn voor interpretatie. De helpdesk kan dan een objectief beeld of interpretatie geven. Deskundigheid: bij complexere vragen of thema’s wordt de juiste deskundige gezocht.” Deel dit artikel