Landelijke dekking, regionaal betrokken. Met bijna 80 adviseurs verdeeld over negen vestigingen is er altijd een BMD in de buurt. Kies jouw vestiging of neem rechtstreeks contact op.
Met de komst van de Omgevingswet is er nogal wat verandert. Bij een vergunningsproces krijg je ondersteuning van A tot Z.
Onze adviseur loodst jou door alle wet- en regelgeving en wijzigingen heen. Niet alleen ten aanzien van de huidige, vergunde situatie maar ook bij nieuwbouw of veranderingen.
Omgevingswet – Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is een geheel nieuw stelsel van wetgeving geïmplementeerd voor de fysieke leefomgeving. Onder deze fysieke leefomgeving vallen naast milieu ook bouwen, infrastructuur, water, landschap en erfgoed. Door de komst van de Omgevingswet wijzigt niet alleen inhoudelijk de milieuwet- en regelgeving. Het vereist ook een cultuurverandering bij overheden, burgers en bij bedrijven. Bij voorkeur is de besluitvorming integraal en wordt rekening gehouden met alle relevante aspecten uit de fysieke leefomgeving. Daarbij zijn de regels gedecentraliseerd waardoor de gemeentes (veel) meer ruimte krijgen voor eigen invulling. Ook is het verplicht aan te geven hoe je met participatie belanghebbenden hebt betrokken in het aanvraagtraject. Als klap op de vuurpijl is er ook vergaand gedigitaliseerd. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is de opvolger van het huidige Omgevingsloket, ruimtelijkeplannen.nl en het AIM, samengevoegd in een vernieuwd Omgevingsloket.
Omgevingswet – Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is een geheel nieuw stelsel van wetgeving geïmplementeerd voor de fysieke leefomgeving. Onder deze fysieke leefomgeving vallen naast milieu ook bouwen, infrastructuur, water, landschap en erfgoed. Door de komst van de Omgevingswet wijzigt niet alleen inhoudelijk de milieuwet- en regelgeving. Het vereist ook een cultuurverandering bij overheden, burgers en bij bedrijven.
Bij voorkeur is de besluitvorming integraal en wordt rekening gehouden met alle relevante aspecten uit de fysieke leefomgeving. Daarbij zijn de regels gedecentraliseerd waardoor de gemeentes (veel) meer ruimte krijgen voor eigen invulling. Ook is het verplicht aan te geven hoe je met participatie belanghebbenden hebt betrokken in het aanvraagtraject. Als klap op de vuurpijl is er ook vergaand gedigitaliseerd. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is de opvolger van het huidige Omgevingsloket, ruimtelijkeplannen.nl en het AIM, samengevoegd in een vernieuwd Omgevingsloket.
Een omgevingsvergunning aanvragen is voor de meeste organisaties geen dagelijkse kost, laat staan een hobby. Waarschijnlijk voor jou ook niet. Krijg je te maken met vergunningen, lastige voorschriften en inhoudelijke bepalingen? BMD Advies helpt je met het inventariseren en aanvragen van de noodzakelijke vergunningen. Zodat je als bedrijf aantoonbaar voldoet aan de (inter)nationale wetgeving en lokale regelgeving.
Samen stellen wij een volledige en correcte aanvraag op en voorzien wij in de nodige bijbehorende rapportages, zoals een stikstofcalculatie of een akoestisch onderzoek. Wij coördineren het project en verzorgen bovendien de noodzakelijke afstemming met het bevoegd gezag.
Een goede vergunningaanvraag geeft voldoende details voor het verlenen van de vergunning. Maar geeft die je als bedrijf ook de mogelijkheden om flexibel te zijn en je te blijven ontwikkelen? Onze specialisten kijken niet alleen naar de huidige situatie, maar houden ook rekening met mogelijke toekomstige ontwikkelingen.
Wij kijken samen welke strategie leidt tot het gewenste resultaat. Wij verzorgen niet alleen de aanvraag, maar toetsen ook de (ontwerp)beschikking met bijbehorende voorschriften nauwkeurig en beoordelen of de gestelde eisen redelijk zijn.
Als bij je bedrijfsactiviteiten sprake is van grote milieugevolgen of een niet standaard (historische) situatie, dan is maatwerk een belangrijk aandachtspunt. Het begrip inrichting heeft plaatsgemaakt voor milieubelastende activiteiten (mba’s). Juist bij maatwerk en overgangsrecht is het relevant hierover in de aanvraag de noodzakelijke toelichtingen en motivaties toe te voegen. Het is onze taak te inventariseren of sprake is van maatwerk en overgangsrecht om vervolgens met jou de verdieping te zoeken en dat te vertalen naar de aanvraag.
Welke oude voorschriften gelden nog? Welke nieuwe eisen uit het Besluit activiteiten leefomgeving zijn van toepassing geworden? Is oud maatwerk misschien over twee jaar verlopen? Let op: maatwerk en overgangsrecht zijn ‘hot topics’ bij de Omgevingswet. Wat gebeurt er met de reeds vergunde situatie nu de nieuwe regelgeving van kracht is? Neem contact op als deze vragen spelen binnen jouw organisatie.
Heb je uitbreidingsplannen en je activiteiten veranderen? Dan meld je de milieubelastende activiteiten (mba’s) in het Omgevingsloket. Voor een correcte melding, dit gaat los per activiteit maar kan ook gebundeld, wijzen onze adviseurs je de weg.
Bij een omgevingsvergunningsaanvraag is een actuele AERIUS-berekening noodzakelijk. Onze adviseur voert deze berekening uit voor het bepalen en toetsen van de stikstofemissie. Is emissie hoger dan toegestaan? Dan zijn vervolgacties vereist, denk aan intern of extern salderen.
Bij een omgevingsvergunning helpen we je om richting te geven aan vervolgacties die jij moet ondernemen.
Of je wel of niet een melding activiteiten of een calculatie van de stikstofdepositie moet uitvoeren, onze adviseurs geven je strategisch advies en gaan zo nodig in gesprek met lokale autoriteiten.
Alle informatie die je nodig hebt samengevat op één poster.