Landelijke dekking, regionaal betrokken. Met bijna 80 adviseurs verdeeld over negen vestigingen is er altijd een BMD in de buurt. Kies jouw vestiging of neem rechtstreeks contact op.
Sinds 2019 is het thema stikstof in beweging en het einde is nog niet in zicht. We nemen je mee door de tijdlijn van de stikstofcrisis en wat jouw organisatie moet doen.
Stikstofdepositie, stikstofcrisis, opkoopregeling stikstof. Dit zijn termen die de laatste tijd voor ophef zorgen omdat de vergunningverlening voor diverse (bouw)projecten is stilgelegd en onze maximumsnelheid is gereduceerd. Waarom is dit nu ineens zo’n probleem?
Het is al lang bekend dat veel stikstofneerslag (emissie) schadelijk is voor de natuur. Nu onomstotelijk vaststaat dat de emissie op de aangewezen Natura 2000-gebieden (veel) te hoog is heeft het kabinet de taak om deze neerslag te verminderen. Gezien de ernst van het probleem heeft dit in rap tempo geleid tot aangepast beleid, nieuwe wet- en regelgeving en vergunningen, regionale drempelwaarden en geactualiseerde, complexe tools voor het berekenen van stikstofemissie. Stikstof is met stip een relevant milieuaspect geworden, naast de al bekende aspecten zoals geluid, geur en externe veiligheid. En het einde is nog niet in zicht!
De Raad van State zet in mei 2019 een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het PAS gaf de overheid ruimte om vergunningen voor (bouw)projecten in de buurt van Natura 2000-gebieden toch te verlenen, ook als die projecten leidden tot een toename van stikstofemissie. Na het verdwijnen van de PAS volgden deze stappen:
Bovengenoemd stikstofbeleid stelt dat je, indien jouw stikstofbijdrage op een relevant natuurgebied (Natura 2000) groter is dan 0,00 mol/hectare/jaar, moet beschikken over een vergunning Wet natuurbescherming (Wnb). Stelregel daarbij is dat een toename van de stikstofemissie bij activiteiten met een ‘significante’ emissie op een Natura 2000-gebied groter dan 0,00 mol/hectare/jaar niet is toegestaan. De enige manier om deze vragen te beantwoorden en de impact op de bedrijfsactiviteiten te bepalen is het uitvoeren van een stikstofberekening. Stikstofberekeningen dienen uitgevoerd te worden met de AERIUS-calculator.
Relevante begrippen AERIUS-Calculator – AERIUS is een rekeninstrument dat de stikstofdepositie als gevolg van projecten en plannen op Natura 2000-gebieden kan berekenen. Referentiejaar – de datum dat een natuurgebied formeel werd aangewezen als Natura 2000-gebied. Intern salderen – uit de verschilberekening tussen de huidige/vergunde stikstofemissie en blijkt dat de stikstofemissie niet hoger is dan tijdens de relevante referentiejaren. Dit verschil moet worden aangetoond. Sinds januari 2021 is bij intern salderen geen vergunning Wet natuurbescherming meer vereist. Extern salderen – uit de verschilberekening tussen de huidige/vergunde stikstofemissie en die tijdens de relevante referentiejaren blijkt dat de emissie is toegenomen. Het tekort aan stikstofdepositieruimte moet gecompenseerd worden door stikstofrechten van derden te verwerven. Natura 2000 – het Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In deze gebieden worden bepaalde dieren, planten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit (soortenrijkdom) te behouden. In Nederland vormen de onder de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn aangewezen beschermde gebieden het Natura 2000-netwerk. Wet natuurbescherming – hierin staan regels voor de bescherming van dieren en planten in Nederland. Provincies bepalen het natuurbeleid voor hun gebied. Vergunning Wet natuurbescherming – activiteiten met een significante stikstofdepositie groter dan 0,00 mol/hectare/jaar in AERIUS die niet intern kunnen salderen dienen te beschikken over een dergelijke vergunning. Positieve weigering – de provincie bevestigt ten aanzien van een ingediende stikstofberekening dat er ten opzichte van het referentiejaar geen sprake is van een toename van de stikstofdepositie op een Natura 2000-gebied, waardoor een vergunning Wet natuurbescherming niet noodzakelijk is. Significante stikstofdepositie – AERIUS berekent vanuit een situatie dat de stikstofdepositie op een Natura 2000-gebied groter is dan 0,00 mol/hectare/jaar. Emissiegrenswaarden – Voor meerdere stoffen en stofklassen geldt dat de maximaal toegestane concentratie per normaal kubieke meter (Nm3) (Emissiegrenswaarden) strenger wordt met de komst van de Omgevingswet.
Relevante begrippen
Staat jouw vraag over stikstof hier niet tussen? Neem dan contact op met onze specialisten.
Als je wilt weten of er sprake is van relevante stikstofdepositie en om te weten of een vergunning Wet natuurbescherming van toepassing is.
Alle bronnen van stikstof die aanwezig zijn binnen de terreingrenzen van jouw bedrijf. Hieronder vallen i.i.g. verkeers-/transportbewegingen en stookinstallaties, maar ook procesinstallaties die stikstof emitteren.
Een berekening waarbij de stikstofemissie die voortkomt vanuit alle actuele vergunde en gemelde bedrijfsactiviteiten uitgevoerd met de Aerius-calculator.
Als uit de nulmeting sprake is van een emissie ≥ 0,00 mol/ha/jaar op één of meerdere Natura 2000-gebieden. Je vergelijkt dan de stikstofemissie zoals vergund was in het jaar dat betreffende Natura 2000-gebieden met een emissie ≥ 0,00 mol/ha/jaar formeel zijn aangewezen onder de Vogelrichtlijn dan wel Habitatrichtlijn. Deze referentiejaren liggen tussen 1994 en 2004.
Stikstofemissie en een eventuele vergunning Wet natuurbescherming zijn strikt locatiegebonden (dus inrichtingsgebonden). Verhuizen naar een andere locatie kan niet, tenzij er gebruik wordt gemaakt van het zogenaamde extern salderen.