Landelijke dekking, regionaal betrokken. Met bijna 80 adviseurs verdeeld over negen vestigingen is er altijd een BMD in de buurt. Kies jouw vestiging of neem rechtstreeks contact op.
Een goede werkomgeving voor ons allemaal! Werkgevers en werknemers zorgen samen voor een goede werkomgeving. Zodat wij allemaal, nu en in de toekomst, gezond ons werk kunnen doen.
De werkomgeving heeft veel invloed op medewerkers. Een goede sfeer, veilige werkprocessen en een actuele RI&E zijn voorbeelden die effect hebben op die werkomgeving
Zorg dat collega’s genoeg weten over veilig werken. Zo bouw je een gedegen veiligheidscultuur op. Zorg dat ze weten welke specifieke risico’s er zijn en waarom en waar je persoonlijke beschermingsmiddelen (PMB’s) gebruikt. Zodra collega’s het veiligheidsprotocol kennen, is het zaak er ook naar te handelen. Daarnaast is het cruciaal dat collega’s weten waarom bepaalde veiligheidsmaatregelen gelden. Want als je over de veiligheid nadenkt, zie je ook eerder onbekende risico’s. Een hoog veiligheidsbewustzijn op de werkvloer is onmisbaar binnen een organisatie, je beïnvloedt elkaar onbewust.
De omgang met collega’s en klanten op het werk heeft impact op hoe iemand zich voelt. Vooral als het gaat om ongewenst gedrag of een hoge werkdruk. Het veroorzaakt stress, lichamelijke, psychische en sociale klachten. Werkstress zorgt voor een kwart van het psychisch verzuim, blijkt uit het jaarverslag van de NLA (voorheen Inspectie SZW nu “Nederlandse Arbeidsinspectie” ofwel NLA) . Om PSA tegen te gaan is het in kaart brengen van de oorzaken van arbeidsbelasting een eerste stap. Dit doe je met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarna volgt een het opstellen van een PSA-beleid met preventiemaatregelen. Een preventieve maatregel is het aanstellen van een (extern) vertrouwenspersoon. Een medewerker meldt en bespreekt daar ongewenst gedrag, om samen te zoeken naar een oplossing.
Een ongeval zit in een klein hoekje. Er zijn verschillende veiligheidsrisico’s op de werkvloer in productiebedrijven. De Machinerichtlijn en de Richtlijn Arbeidsmiddelen moeten machineveiligheid garanderen. Machines die vanaf 1995 op de Europese markt zijn, moeten hieraan voldoen. De machinebouwer of leverancier is hiervoor verantwoordelijk. Deze moet ook zorgen voor een CE-markering. Wanneer je een machine later aanpast, of zelf een machine bouwt, verschuift die verantwoordelijkheid naar de organisatie. Om machineveiligheid te regelen voor machines die vóór 1995 op de Europese markt zijn gekomen, is alleen de Richtlijn Arbeidsmiddelen van toepassing.
Wanneer er risico’s op de werkvloer aanwezig zijn, stel je maatregelen op basis van de arbeidshygiënische strategie op.
Staat jouw vraag over veiligheid op de werkvloer hier niet tussen? Neem dan contact op met onze specialisten.
De werkgever is verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle medewerkers, ook stagiaires, vakantiemedewerkers en uitzendkrachten. Ook medewerkers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Een (preventie)medewerker heeft het recht om werk stil te leggen als hij getuige is van een onveilige situatie. Daarnaast kunnen medewerkers aansprakelijk worden gesteld als daar reden toe is.
Je werkt veilig door je te houden aan werkprocedures en afspraken. Neem daarnaast tijdig pauzes en werk niet te lang door. Stop ook met werken wanneer er een onveilige situatie voordoet. Bespreek deze onveilige situaties met collega’s en leidinggevenden. Gebruik daarnaast de voorgeschreven PMB’s (persoonlijke beschermingsmiddelen). Tot slot laat je niet beïnvloeden door collega’s die de maatregelen niet zo nauw nemen.
Volgens de Arbowet moeten alle medewerkers veilig en gezond kunnen werken.