Blogs

De werknemer ‘rules’

Foto: Suzan Fotografie tijdens de Zeeuwse Obstacle Run 2019

Restaurants die na een lange lockdown nog steeds niet volledig open gaan, puur omdat er geen personeel te vinden is. Aannemers die ‘nee’ moeten verkopen bij bouw of verbouw. Scholen die kinderen soms een dag per week naar huis sturen omdat er geen leraren zijn. Bedrijven die de productie terug moeten schroeven.

Goed werkgeverschap

De krapte op de arbeidsmarkt is overal pijnlijk voelbaar, de concurrentie is moordend. Toch blijkt uit recente onderzoeken dat medewerkers, meer dan voorheen, op zoek zijn naar stabiliteit. Zij willen zich maar al te graag voor langere tijd binden aan de organisatie. Dat klinkt hoopvol! Zaak is wel dat de medewerker het bedrijf of organisatie als een goede werkgever ervaart. Goed werkgeverschap dus; één van de kernbegrippen van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wij beseffen maar al te goed dat we er met een geslaagde wervingscampagne niet zijn. Het gaat er uiteindelijk om dat we de nieuwe werknemers aan ons binden. Dan kom ik terug op goed werkgeverschap. Wij vullen dat in door voor een goede start te zorgen. Maar vooral door een fijne werksfeer en goed salaris te bieden, door medewerkers zeggenschap te geven, de mogelijkheid om hun eigen werk in te delen en zich te ontwikkelen.

De werknemer ‘rules’ op deze arbeidsmarkt. Wij zijn als werkgever ondergeschikt en moeten alles uit de kast trekken. Laten zien dat goed werkgeverschap geen loos begrip is.

Lees verder

Klik hier om de complete column van Henk Krols te lezen.

Lees verder

Ook interessant