Blogs

Regionale partner om trots op te zijn

Blog Regionale partner

Als je al lang in het vak zit kijk je ook wel eens terug. Ook naar zaken die nu normaal lijken, maar eigenlijk best bijzonder zijn. Zo ook een samenwerking van het eerste uur van het bestaan van BMD Advies in Nijmegen. Wij spraken Petran Poels van Brunet Advocaten en Guido Salet over de langdurige samenwerking tussen Brunet Advocaten en de Nijmeegse BMD Advies vestiging.

Al meer dan 25 jaar onze juridische partner

Guido vertelt meer over het ontstaan van de samenwerking:  “We hielden bij de oprichting in 1990  kantoor bij de Kamer van Koophandel in Nijmegen. Vanuit mijn juristenachtergrond hielp ik ondernemingen bij tal van procedures op gebied van milieuvergunningen, bestemmingsplannen, handhavingsacties etc. De Kamer van Koophandel faciliteerde spreekuren voor ondernemers, onder meer door het houden van een advocatenspreekuur. Voor mij handig om daar eens kennis mee te maken en te sparren over juridische kwesties van onze klanten. Zo ontstond in 1991  nauw contact met een advocaat. En in een later stadium ook met zijn opvolger. Beiden maakten de transfer naar de rechterlijke macht, waardoor medio jaren negentig contact werd gelegd met Petran Poels. Sindsdien werken wij regelmatig en intensief samen.”

Altijd achter de klant staan

Petran: “De klant in een bepaalde zaak volledig ontzorgen is onze voornaamste kwaliteit. De klant legt het probleem bij ons neer, ik doe het juridische en procedurele deel, BMD Advies doet de rest onder andere door inbreng van specialistische milieukennis. BMD Advies heeft daarnaast de nodige contacten   voor allerlei rapportages. Dat maakt dat de klant volledig wordt ontzorgd.”

“Bij alles wat we samen in gang zetten, streven we naar optimaal resultaat. Aan de voorkant wordt ook een eerlijk advies gegeven. Niemand wordt wijzer van trekken aan een dood paard. De klant weet dat vanuit optimale inspanning, aandacht en oog op het resultaat het maximale bereikt wordt. Ook bij een minder kansrijke zaak. Openheid en betrokkenheid richting de klant staan voorop”, vertelt Guido.

“Als het nodig is, is er contact mogelijk met iemand van BMD Advies buiten kantooruren of op een vrije dag en dan wordt er direct gereageerd. Bij BMD Advies geen 9-tot-5 mentaliteit. Dat kan ook niet. Indien dat nodig is, moet je er voor de klant zijn, ook als dat minder goed uitkomt. Zo werk ik ook. Mijn klanten verwachten dat ook”, aldus Petran.

Gezamenlijke waarden

Guido: “Wij werken bij BMD Advies volgens de waarde vriendschap. Ik vind onze samenwerking een mooi voorbeeld van een duurzame relatie, waarbij op een inspirerende manier met elkaar wordt gespard. Zonder dat meteen facturen volgen.  De relatie voelt goed. Als Petran bij een klant wordt ingezet, weten we dat het goed zit. Deskundig, eerlijk, open en betrokken. ‘Met schuim op de bek en opgestroopte mouwen’, zeg ik altijd. Dat gevoel krijgen klanten bij ons, maar zeker ook bij Petran.  Ik denk dat dit ook een van de redenen is waarom de samenwerking zo succesvol is.

Wat uiteraard ook belangrijk is, is deskundig advies. Veel advocaten pretenderen van alles verstand te hebben, maar dat is in de praktijk vaak niet zo. Petran werkt volgens het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’  en is heel goed in wat hij doet. Heeft hij van een kwestie minder verstand, geeft hij dat aan en zorgt hij ervoor dat de juiste advocaat wordt ingeschakeld. Is een zaak niet haalbaar, geeft hij dat aan. Dat hoor je natuurlijk niet altijd in de beroepsgroep, aldus Guido.”

Petran: “Trekken aan een dood paard, daar doe ik niet aan. Mijn naam staat onder de stukken. Ik moet in de zaak geloven en dan ga ik er ook vol voor. Geloof ik niet in een zaak, laat ik dat de klant ook weten. Overigens kan dat nog steeds betekenen dat je een zaak in behandeling neemt. Bijvoorbeeld omdat daarmee een bepaald tactisch belang gediend is. Er zijn ook advocaten die alleen de ‘krenten uit de pap’ halen. Zaken waar je bijna zeker weet ‘dat komt goed’. Maar zo werkt het natuurlijk niet altijd. Je moet ook je nek durven uit te steken, als het belang van de klant daarom vraagt.”

Tekst gaat verder na de foto

Blog Regionale partner Nijmegen

Leren van elkaar

Bij vijfentwintig jaar samenwerken leert men ook van elkaar.  Petran: “In de juridische wereld gaat de digitalisering minder snel. Om een mooi voorbeeld te noemen: pas sinds begin van dit jaar is de fax afgeschaft door de rechtbank. Daar werkten wij nog gewoon mee. Waar ik altijd bewondering voor heb gehad, is dat Guido en BMD Advies sneller meegaan met de tijd en de tijdsgeest. Niet alleen wat betreft ICT, maar bijvoorbeeld ook wat betreft duurzaamheid. Dat innovatieve spreekt mij aan. Wij werken soms nog met de spreekwoordelijke postduif.”

Guido: “Aan mij de taak om een inspirerende omgeving te creëren.  Een omgeving die prikkelt. Dat wij ontwikkelen, niet stilstaan. In de markt waarin wij opereren leren we heel efficiënt te werken. Dat doen we met behulp van digitale mogelijkheden. De klant ontzorgen betekent ook luisteren, meedenken, serviceconcepten aanreiken en digitalisering.

Wat ik vooral heel erg waardeer is het proactieve meedenken. Petran is het voorbeeld van hoe je wilt overkomen bij je klanten. Het deskundige en eerlijke advies waar BMD Advies als organisatie voor staat, zien wij ook terug in de samenwerking. Zo ook de vastberadenheid. Waardoor klanten zeggen ‘als je Petran aan boord hebt dan weet je zeker dat iemand voor je knokt en dat je zaak niet onderop de stapel belandt.’ Zo zit ik zelf ook in elkaar. Dat waarderen we en dat is waarom deze samenwerking ook zo lang stand houdt.  En daar leren we allemaal van. Elke dag opnieuw. Zo willen we met partners samenwerken. Petran is daar een mooi voorbeeld van.”

Petran: “Die waardering is wederzijds. Ook BMD Advies zit er bovenop en dat werkt bij andere organisaties vaak anders. Dus als ik BMD Advies bel over een al dan niet vrijblijvende vraag voor een klant of potentiële klant dan gaat dat heel snel en vakkundig.”

Persoonlijke relatie

De samenwerking is zo hecht omdat  het ook op persoonlijk vlak klikt. Altijd met opgestroopte mouwen en met open vizier. Eerlijk. Korte en snelle lijnen. Echt voelbaar gaan voor het beste resultaat. Waarbij een onderlinge prettige, – vriendschappelijke relatie ook zeker bijdraagt aan de bestendigheid daarvan.

Petran: “Wat onze samenwerking ook zo prettig maakt, is dat je aan een half woord genoeg hebt. Je kent elkaar door en door. Dus als ik met BMD Adviseur Robert contact heb over een nieuwe zaak, dan gaat dat heel snel. Dan hebben we geen introductie nodig. Je kent elkaar gewoon heel erg goed en weet wat je aan elkaar hebt.”

Guido: “Ik vind zelf het persoonlijke contact, de persoonlijke verbinding het belangrijkste. Uiteraard ook vanuit de scope van waar BMD Advies voor staat en de waarden die we hanteren. Het moet ook inspirerend onderling zijn. Ook aandacht hebben voor het persoonlijke. Wie zit er achter de persoon? We delen onze besognes en vreugde. Het is echt een soort familiegevoel, zonder dat het als klef wordt ervaren. Wel oprechte interesse.”

Petran: “Ja dat is zo. Bij veel andere relaties ontstaat er toch een moment dat je elkaar een beetje uit het oog verliest of dat je de interesse in elkaar wat kwijt raakt. Dat is hier niet zo. We gaan ook al sinds jaar en dag minstens één keer per jaar een keer samen lunchen. Om even bij te kletsen.” “En er is geen gesprek zonder dat we even flink gelachen hebben.” vertelt Guido.

“Petran, we koesteren onze langdurige, prettige samenwerking en hopen op nog vele mooie jaren.” aldus Guido.

Lees verder

Ook interessant