Landelijke dekking, regionaal betrokken. Met bijna 80 adviseurs verdeeld over negen vestigingen is er altijd een BMD in de buurt. Kies jouw vestiging of neem rechtstreeks contact op.
Hoe houd je Covid-19 en genomen maatregelen op de agenda binnen je bedrijf?
Is je bestaande RI&E al actueel? Dan is het item corona wellicht al verwerkt. Bedenk dat een coronaprotocol alleen niet afdoende is. Dat heeft geen juridische waarde. Naast een veilige werkplek is een getoetst Plan van aanpak voor een coronaproof werkplek verplicht.
We weten inmiddels dat de impact van het coronavirus op bedrijven groot is. Het heeft een nieuw risico geïntroduceerd op de werkplek, en het vereist wijzigingen in beleid, werkomgeving en procedures. Corona behoort tot de risicogroep Biologische agentia Voorlopig staat dit thema nog wel even op de agenda bij bedrijven. De maatregelen die we in de loop van de tijd hebben genomen, dragen niet structureel bij aan de continuïteit van de (QHSE-)bedrijfvoering. Dat onze gezondheid een ‘hot topic’ is vanuit de veranderde Arbowet heeft met de komst van corona een extra dimensie gekregen. Waar moet je nu op letten om een dergelijke situatie het hoofd te bieden in de toekomst?
Het coronavirus valt net zoals legionella onder de biologische agentia. Biologische agentia zijn kleine levende organismen die een ziekte, allergie of vergiftiging veroorzaken. Een agentia zijn te classificeren in 4 categorieën, waarvan categorie 4 het gevaarlijkst is. Het Arbobesluit deelt deze op, op basis van besmettelijkheid, mogelijke behandeling bij besmetting en de gevolgen van de besmetting. Het coronavirus is geclassificeerd in categorie 3 biologische agentia
Je kunt Covid-19 binnen bedrijven en organisaties eigenlijk niet als biologische agentia benaderen. Het gaat namelijk om het feit dat de ‘mens’ hier het risico vormt voor besmetting, waardoor het ‘rondvliegen’ van het virus in eerste instantie niet is te isoleren/voorkomen. Hierbij staat het reduceren van die besmettingsrisico’s door doeltreffende maatregelen voorop. Op basis van de arbeidshygiënische strategie kijken we allereerst naar maatregelen aan de bron: je familieleden, vrienden of collega’s die het virus verspreiden en zo binnenbrengen in jouw organisatie. De Rijksoverheid biedt hiervoor een duidelijke leidraad.
Het thuiswerken heeft door corona een vlucht genomen en lijkt in vele branches ook deels blijvend. Om jecollega’s goed thuis te laten werken is een ergonomisch verantwoorde werkplek een eerste aandachtspunt. Om je collega’s verbonden te houden en de psychosociale arbeidsbelasting te minimaliseren, zijn er tal van initiatieven ontstaan die voorkomen dat je collega’s vereenzamen of psychische klachten ontwikkelen.
Na het coronatijdperk en de verplichting om deels thuis te werken lijkt deze combinatie een blijvende situatie: het hybride werken in de toekomt. Op deze manier optimaal samenwerken vraagt om speciale voorzieningen. Voor het deels thuis en deels op kantoor werken zijn slimme technologiën (touchscreens) essentieel. Uit onderzoek blijft dat het hybride werken bijdraagt aan de bedrijfscontinuïteit.
Staat jouw vraag hier niet tussen en ben je deelnemer van het BMD Netwerk? Stel dan vrijblijvend jouw vragen rechtstreeks aan een specialist via onze QHSE-helpdesk.
Het is wettelijk verplicht om over een getoetste risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te beschikken. Het opnemen van een extra vraag over corona in je RI&E houdt het onderwerp op de agenda voor eventuele actualisatie, vervolgacties en maatregelen. De NLA (Vanaf 1 januari 2022 is de naam Inspectie SZW veranderd naar “Nederlandse Arbeidsinspectie” ofwel NLA) controleert daarbij ook of je corona in je actuele RI&E hebt opgenomen.
We geven hiervoor vaak deze vier tips:
Met het thuiswerken komt de sociale controle voor een groot deel te vervallen. De gesprekken aan het bureau of bij het koffiezetapparaat verdwijnen. Houd daarom regelmatig contact met je collega’s door te bellen of videobellen. Door dit soort gesprekken is sneller te constateren wat de psychosociale effecten van het thuiswerken zijn.
Er gelden ook verplichtingen bij het thuiswerken. Zoals goede voorlichting over computerwerk, fysieke overbelasting en rsi. Een flyer is dan niet genoeg. Ook in gesprek gaan over het gebruik van de eigen thuiswerkplek is noodzakelijk. Een goede stoel, tafel en natuurlijk een goede setting van computer, stoel en tafel. Is dit er niet? Dan is dit bij een blijvende thuiswerkplek verplicht.
Het antwoord is nee. Als werkgever mag je niet vragen naar het ziektebeeld van een werknemer. Het kan zijn dat een werknemer uit zichzelf vermeld waarom hij of zij ziek is, maar dit mag je niet registreren.
Zorg ervoor dat je niet met te veel personen in een kleine ruimte bent. Probeer de ruimte zo veel mogelijk te ventileren om de besmettingskans te verkleinen. Zet ramen en deuren niet alleen tussentijds open, maar ook gedurende de tijd dat de ruimte in gebruik is. Op den duur is de 1,5 meter niet meer verplicht, maar blijft alertheid op ventilatie wel noodzakelijk. Ook voor andere virussen die we al kenden, zoals de griep. Hanteer altijd de geldende regels van het RIVM.